• Dogodki
  • Fotogalerija
  • Obiščite nas
  • 07 492 11 00 info@galerijakrsko.si

    Rajko Čuber | TIERRA DEL FUEGO

    21. 10. 2011 – 27. 11. 2011

    Galerija Krško
    Valvasorjevo nabrežje 4, Krško

    21. oktober - 25. november 2011


    Rajko Čuber s to razstavo ponovno potrjuje, da je mojster barve – drzen, pronicljiv in eksploziven. Navkljub drznosti, ki izvira iz znanja in intuicije, so njegove barvne kompozicije estetsko uravnotežene. Čuber je slikar, grafik in fotograf, zato moramo ob tej razstavi na njegovo likovno snovanje nujno gledati celostno in se izogniti razvrščanju njegovega ustvarjanja. Izbira fotografije je torej formalno sredstvo, ki umetniku pomaga realizirati zastavljeni cilj in ni bistvo njegovega izraza. Ne sledi zakonitostim medija, ampak ga interpretira po svoje, ker mu le-ta omogoča širok spekter konstrukcijskih elementov, ki jih spaja v slikovite kompozicije. Umetnikov pristop k fotografiji je izrazito slikarski, saj ta na njegovih platnih nima zgolj informativne vloge, kot ji je pogosto očitano, ampak je poveličana v objekte, ki segajo v prostor in postajajo podobe, ki lebdijo pred steno. Platna velikega formata ustvarjajo njeno teksturo in so nadomestilo fotografskemu papirju. Zato fotografije spominjajo na abstraktne slike, ki govorijo o brezoblični snovnosti zemlje, katere informelovsko razpokana površina, kliče po človeku, torej zavestnem bitju.
    Na platnih je vidno nadaljevanje Čubrovega slikarskega izražanja, v katerem daje glavno besedo barvi in strukturi. Obema prvinama daje enako težo in vsaka prispeva h končnemu sporočilu fotografije. Ta učinkuje usklajeno kljub izrazito močnim elementom, iz katerih je sestavljena, da jo lahko gledalec zajame kot celoto. Umetnik gradi fotografije plast za plastjo. Na osnovo, ki je podoba razpokane stene ali zemlje, nalaga barve, ostrino njene strukture pa stopnjuje do meja razpoznavnosti. Napetost povečuje še z vertikalnimi linijami, ki razmejujejo velike barvne zaplate.
    Tema fotografij je zemlja, hranilka in začetnica vseh stvari ter hkrati uničevalka, ker zahteva žrtve, s katerimi se hrani. Čuber raziskuje njeno snovnost na neotipljiv način. Ustvarja računalniško generirane podobe brazgotinastih in izpraznjenih poljan, ki jih utaplja v divjih barvah – od modre do rdeče. Z velikostjo platen nas povabi, da vstopimo v svet teh barv in zaradi njihovega utripanja začutimo stanja, ki se pretakajo v življenju ustvarjalnega uma – od melanholije do ekstatične energije. Zemljo je avtor tudi počlovečil. Spominja na dramo posameznika in njegovega čustvovanja. Njene razpoke so rane, prizadejane od življenja samega. Je gospodarica, ki vodi cikle in h kateri prihajamo po duhovno regeneracijo. Čubrova modrina sugerira gibanje proti svojemu bistvu, zato vleče človeka v neskončnost in vzbuja v njem željo po čistosti. Po tej izkušnji se v istem prostoru soočimo z njeno nasprotnico, rdečo, ki predstavlja izvor življenja. Ognjena zemlja ima moč očiščevanja in preporoda. Je odgovor na modro, v katero avtor zareže s tanko linijo, da nam ponudi izhod.
    V navidez neantropomorfne svetove, svetove struktur, je umetnik na nekaterih platnih zajel tudi sledi civilizacije; skozi črke in številke – kulturo, po kateri se človek ločuje od vseh drugih živečih bitij. Opominja na človeka in na eksistencialna vprašanja, ki si jih ta zastavlja. Svojega miselnega toka ne opredmeti do potankosti, kajti s takim načinom prikazovanja bi podobe izgubile veličino svojega sporočila. V fotografije nas raje popelje po stopnjah. Najprej opazimo dramatične vpoglede v opustelo naravo, zato dojamemo fotografijo kot ploskovito in dekorativno. Ko pogled zakroži po platnu in njegova veličina gledalca potegne vase, le-ta začuti tudi sevanje barv in ponotranji vtis o vsebini. Zadnja stopnja soočenja s platni je razpoloženjska, kajti vtis, ki ga povzroči utripanje barvnih polj, odnesemo s seboj iz prostora.
    Rajko Čuber je igrivo razgiban baročni prostor spet napolnil z barvo in razblinil belino sten, ki so bile ustvarjene, da nosijo bohotno okrasje. Z izbiro fotografije kot izraznega medija ponuja gledalcu več možnosti kot sicer, da se asociativno naveže na vsebino. Ker nerad pojasnjuje bistvo svojega ustvarjanja, nas raje povabi k razmišljanju in nam dopušča, da si dela interpretiramo po svoje.

     

    Rajko Čuber je bil rojen leta 1957 v Brestanici, kjer tudi živi in ustvarja. Po končani Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo, smer fotografija, je študiral slikarstvo na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani in ga zaključil leta 1982. V letih študija je prejel tudi Študentsko Prešernovo nagrado za grafiko in opravil grafično specialko pri prof. Bogdanu Borčiću. Javnosti se je samostojno prvič predstavil leta 1981 v Galeriji Krka, v Ljubljani. Do danes je imel že preko stopetdeset samostojnih razstav in številne skupinske. V Galeriji Krško razstavlja četrtič.